Zazwyczaj wybór mieszkania rozpoczynamy od rozglądania się za wymarzonym lokum. Kończy się to na tym, że tracimy bardzo dużo czasu na oglądaniu zbyt dużych i zbyt drogich mieszkań, na które nas po prostu nie stać. Przed zdecydowaniem się na konkretny krok warto znać swoją zdolność kredytową. Wielokrotnie zdarzało się przecież, że w trakcie przymierzania się do zakupu, bank odmawia Ci zdolności kredytowej, co całkowicie może zrujnować Twoje plany. Plan działania jest więc następujący: najpierw zdolność kredytowa, a później wdrażanie planów zakupowych.

1. Pośrednik czy nie?
Oferty mieszkań znajdziesz niemal wszędzie – pytanie czy warto korzystać z usług pośrednika czy też lepiej szukać na własną rękę? Jeśli zdecydujesz się na pierwszą opcję, pamiętaj, że pośrednik współpracuje z Tobą na zasadach umowy o pośrednictwo w kupnie nieruchomości, pobierając wynagrodzenie, które jest uzależnione od wartości nabytego mieszkania (zazwyczaj 1,5-3% + VAT).*

Jeśli szukasz mieszkania na własną rękę, warto przede wszystkim zasięgnąć porady w Internecie – warto poczytać opinie na temat konkretnych mieszkań, osiedli czy agencji nieruchomości, oczywiście warto też na bieżąco sprawdzać ogłoszenia – zarówno na portalach ogłoszeniowych, jak i w gazetach, tablicach ogłoszeniowych w supermarketach lub wsłuchiwać się w sugestie znajomych. Warto też sprawdzać ogłoszenia przyklejone do okien lub balkonów mieszkań wystawionych na sprzedaż.

Kolejnym krokiem przed kupnem mieszkania jest upewnienie się czy nie jest ono zadłużone, bądź czy nie ma żadnych wad prawnych. Warto sprawdzić księgi wieczyste (można je znaleźć w Internecie) i zweryfikować imię i nazwisko właściciela nieruchomości oraz jakimi prawami jest ona obciążona. Poproś też sprzedawcę mieszkania o okazanie AKTUALNYCH zaświadczeń od spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej o niezaleganiu z opłatami, podatkiem od nieruchomości lub (jeśli sprzedawca jest przedsiębiorcą) oświadczenia o terminowym opłacaniu składek w ZUS.

2. Pamiętaj o umowie przedwstępnej
Znalazłeś mieszkanie, a zdolność kredytowa została Ci przyznana? Musisz w formalny sposób zapewnić sprzedawcę o tym, że dopełnisz formalności kredytowych, a sprzedawca będzie musiał poczekać na swoje pieniądze. Warto więc podpisać umowę przedwstępną.

Jak pisze portal bankier.pl:
(Umowa przedwstępna) „nie musi być ona zawarta w formie aktu notarialnego – pozwoli to zaoszczędzić na taksie notarialnej – ale – uwaga – wiąże się z podwyższonym ryzykiem. Gdyby bowiem druga strona uchylała się od wypełnienia zapisów umowy (czyli sprzedania nam mieszkania), możemy liczyć jedynie na odszkodowanie, niekoniecznie nawet rekompensujące szkodę w pełnej kwocie.
Akt notarialny gwarantuje mocniejsze skutki prawne, ale też kosztuje – wysokość taksy notarialnej jest powiązana z wartością nabywanego mieszkania i sięga najczęściej kilkuset złotych. Do kosztów ponoszonych wtedy u prawnika należy doliczyć opłatę za wypis – 36,60 zł za każdy egzemplarz.”

Podpisując umowę przedwstępną należy uiścić zaliczkę lub zadatek. Czym różni się zaliczka od zadatku? Sprawdź tutaj:
http://www.infor.pl/prawo/prawa-konsumenta/konsument-uslugi/685484,Roznice-miedzy-zaliczka-a-zadatkiem.html

Co należy zapisać w umowie przedwstępnej? Zarówno notariusz, jak i pośrednik nieruchomości poinformują Cię o wszystkich szczegółach – pamiętaj, że im wcześniej zgłosisz swoje oczekiwania co do zakupu i detali jego realizacji, tym mniej nieporozumień czeka Cię w późniejszym czasie. Umowa przedwstępna na pewno musi zawierać termin podpisania właściwej umowy kupna nieruchomości (procedury kredytowe trwają ok. 2-3 miesięcy – pamiętaj o tym zapisując datę podpisania właściwej umowy), ponadto dokument musi posiadać cenę i sposób sfinansowania zakupu mieszkania (np. z pomocą kredytu).

4. Do banku po kredyt hipoteczny
Przed wzięciem kredytu hipotecznego warto porównać oferty kilku banków lub poprosić o pomoc zaufanego doradcę finansowego. Po podpisaniu umowy przedwstępnej możesz bez przeszkód wnioskować o kredyt. Kiedy uda Ci się skompletować wszystkie niezbędne dokumenty, składasz je do banku (lub kilku banków) razem z wnioskiem o udzielenie kredytu. Oczekujemy na decyzję kredytową. W międzyczasie w mieszkaniu musi zjawić się rzeczoznawca majątkowy, który oceni wartość nieruchomości na potrzeby banku.
Kiedy bank wyda pozytywną decyzję kredytową daje nam zazwyczaj miesiąc na dokładne zapoznanie się z zaoferowanymi warunkami i porównanie ich z konkurencyjnymi ofertami innych banków, zanim złożymy nasz podpis na umowie o kredyt. Zwłoka jest korzystna również dla sprzedawcy mieszkania, który ma czas na doprowadzenie nieruchomości do obiecanego stanu – np. na przeprowadzenie koniecznych renowacji.
Pamiętaj, aby wziąć wzór umowy o kredyt od pracownika banku. Warto wiele razy przeanalizować zapiski w dokumencie, gdyż jest to zobowiązanie na kilkanaście lub kilkadziesiąt lat. Jeśli nie jesteś czegoś pewny, skonsultuj się z pracownikiem banku lub prawnikiem.