Wyobraź sobie sytuację, gdy wkładasz kartę, a bankomat nie dość, że nie wydaje Ci pieniędzy, to jeszcze zmniejsza kwotę salda. Co zrobić w takiej sytuacji? Podpowiadamy!

Dlaczego bankomat nie wydaje pieniędzy? 

Wynika to z błędu połączenia między kartą, a bankiem. Ponadto, Twoja karta może być zabrudzona i bankomat nie może odczytać danych z konta. Może się także zdarzyć, że zabrakło w nim banknotów, żeby wydać gotówkę. Warto sprawdzać ekran bankomatu zanim jeszcze włożymy do niego kartę, gdyż urządzenie zazwyczaj informuje o zaistniałych awariach.

Do innych możliwych przyczyn należą:

  • błędny PIN,
  • przekroczenie limitu transakcji w danym dniu,
  • blokada karty,
  • mechaniczne uszkodzenia karty.

Krok 1 – Złóż reklamację!

Zazwyczaj bankomat odrzuca transakcję, nie wydając przy tym pieniędzy i nie zmniejszając salda. Jednakże, zdarza się, że urządzenie zmniejsza saldo i nie wypłaca pieniędzy. Jeśli taka sytuacja nastąpi, należy niezwłocznie zgłosić się na infolinię banku lub iść do oddziału. Obsługa Klienta poinformuje Cię o następnych krokach – zazwyczaj należy wypełnić specjalny formularz reklamacji, zaznaczając dokładną datę i godzinę zajścia, komunikat wyświetlany na ekranie bankomatu (najlepiej zdjęcie) oraz wszystkie okoliczności sytuacji – numer rachunku, numer klienta, o ile zmniejszyło się saldo, dokładne umiejscowienie bankomatu lub jego numer.

Sytuacja rokuje najlepiej, gdy urządzenie należy do banku, w którym posiadamy konto – są one lepiej monitorowane, a zwrot pieniędzy zazwyczaj następuje dość szybko.

W przypadku przynależności urządzenia do innego banku, proces odzyskiwania pieniędzy może potrwać nawet kilka miesięcy, gdyż w grę wchodzą rozliczenia między dwiema instytucjami.

Krok 2 – Odszkodowanie

O odszkodowanie możesz się starać w momencie, gdy poniosłeś straty finansowe! Kiedy środki zniknęły z Twojego konta i nie byłeś w stanie zapłacić rachunków na czas lub opłacić raty kredytu i możesz udokumentować naliczenie karnych odsetek.

Pamiętaj, aby zapoznać się z regulaminem postępowania reklamacyjnego w Twoim banku!

Krok 3 – Jeśli reklamacja nie pomogła…

Zdarza się tak, że operatorzy bankomatów nie chcą się przyznać do błędu urządzenia, uzasadniając decyzję zmniejszeniem salda. W momencie, gdy nie masz świadków lub nie udokumentowałeś awarii za pomocą zdjęcia bądź filmu, bank może przychylić się do wniosku operatora.

W takim wypadku pozostaje tylko wkroczenie na drogę sądową, co niestety nie jest najkorzystniejszym rozwiązaniem, gdyż pociąga za sobą dodatkowe straty finansowe.

Roszczenia można także zgłosić do biura Związku Banków Polskich, jeśli reklamowana kwota przekracza 8 tys. zł.

Co warto zapamiętać z tej lekcji… 

  • Zawsze sprawdzaj czy bankomat, z którego korzystasz, nie jest uszkodzony (komunikaty o awariach powinny się wyświetlać przed lub po dokonaniu  transakcji).
  • Sprawdź jakość swojej karty – wybadaj czy nie jest uszkodzona lub zabrudzona. Jeśli zauważysz defekt – zgłoś się do swojego banku!
  • Jeśli to możliwe, wybieraj bankomaty objęte monitoringiem – w razie niedogodności, będziesz miał dowód w postaci nagrania z kamery przemysłowej.