Udało się, potencjalny pracodawca zapoznał się z Twoją aplikacją CV i zostałeś zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. Przygotowanie się na spotkanie rekrutacyjne to kluczowa kwestia jeśli naprawdę chcesz zaprezentować się z jak najlepszej strony. Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, a na pewno wyróżnisz się na tle innych kandydatów.

1. Zapoznaj się z profilem firmy

Zadbaj o to by zapoznać się przynajmniej z podstawowymi informacjami o przedsiębiorstwie, do którego aplikowałeś. Wykazanie się zainteresowaniem na spotkaniu z rekruterem na pewno będzie dla Ciebie korzystne. Odpowiedź sobie na pytania: Czym zajmuje się przedsiębiorstwo? Dlaczego chciałbyś związać się z tą firmą? Kiedy i gdzie firma została założona?, W jakim sektorze działa?, Jak długo działa na rynku polskim? (jeśli posiada kapitał zagraniczny/siedzibę za granicą), Jakie są wizja i misja firmy?

2. Zapoznaj się z procesem rekrutacyjnym

W zależności kto odpowiada za wstępne etapy rekrutacji, możesz czasem spotkać się, bądź odbyć rozmowę telefoniczną z przedstawicielem agencji rekrutacyjnej albo bezpośrednio z rekruterem wewnętrznym firmy. Zazwyczaj są to osoby z działu Human Resourses z bogatym doświadczeniem w rekrutacji, albo osoba zatrudniona w pionie organizacyjnym stanowiska, o które się ubiegasz (np. potencjalny przyszły kierownik działu). Dowiedź się z kim będziesz rozmawiać. Zapamiętaj imię i nazwisko oraz pozycję w strukturze organizacyjnej. Na koniec spotkania zapytaj jakie są kolejne etapy rekrutacji.

3. Przeanalizuj swoje doświadczenie zawodowe pod kątem roli oraz zakresu obowiązków stanowiska, na które aplikujesz.

Wykaż, że posiadasz umiejętności, kompetencje i doświadczenie, które jest wymagane nawiązując do twojego doświadczenia zawodowego. Bardzo pomocna jest tutaj metoda STAR (Situation, Task, Action, Result). Polega ona na przedstawieniu konkretnej sytuacji w swojej poprzedniej pracy, gdzie podjąłeś się zadania, które wymagało twojej inicjatywy w działaniu oraz przedstaw rezultat. Wspomnij o umiejętnościach i wiedzy, która pomogła Ci uzyskać określony cel. Ta metoda jest niezwykle skuteczna, ponieważ dostarcza rekruterowi konkretnych informacji o twoim doświadczeniu.

4. Przygotuj się na pytania nawiązujące do powodów chęci zmiany zatrudnienia.

Jeśli poprzednio często zmieniałeś pracę to przedstaw konkretne powody, które Tobą kierowały. Zaznacz, że szukasz teraz stałego zatrudnienia u renomowanego pracodawcy na długi czas, gdzie mógłbyś w pełni wykorzystać swoje umiejętności i wiedzę, zaangażować się ambitnie w działalność firmy oraz rozwijać w strukturze organizacyjnej.

5. Zastanów się nad swoimi predyspozycjami, silnymi i słabymi stronami

Świadomość swoich zalet i wad pomoże Ci nakreślić plan rozwoju osobistego. Jeśli zostaniesz o to zapytany to zacznij od swoich zalet, potem przedstaw wady z planem bądź czynnościami, które już wykonujesz w celu poprawy  i  wzmocnienia w danym obszarze rozwoju zawodowego/osobistego. Odpowiedź sobie na pytania: Jak wyobrażasz sobie pracę na tym stanowisku?, dlaczego chcesz pracować i rozwijać się  w tym obszarze? Jakie są Twoje mocne strony w obrębie tego stanowiska?

6. Sprawdź gdzie znajduje się firma i bądź na miejscu 15 minut przed rozpoczęciem spotkania.

Zorganizuj swój czas tak aby nie stresować się ewentualnym spóźnieniem. Przybycie na czas, pokazuje również twoje profesjonalne podejście do spotkania oraz szacunek dla rekrutera.

7. Wizerunek

Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne. Ubierz się schludnie, elegancko. Rekomenduję koszulę, spodnie czy spódnicę. To pokaże, że podchodzisz poważnie do rekrutacji. Czuj się również wygodnie w tym co na sobie masz, abyś czuł się komfortowo. Zadbaj o zapach. Przywitaj się z rekruterem przez zdecydowany uścisk dłoni oraz  z uśmiechem na ustach. Usiądź wygodnie, ale utrzymuj wyprostowaną postawę. Wyrażaj się w pełni kultury osobistej. Na koniec najważniejsza sprawa: bądź sobą. Pamiętaj, że nie ma drugiej takiej osoby jak Ty, z twoją wiedzą, doświadczeniem osobistym i zawodowym. Twoja unikalność tkwi w prezentowaniu własnej autentyczności. Bądź pewny siebie.