Karta bankomatowa (lub inaczej „debetowa”) jest kluczem do środków ulokowanych na naszym koncie. Zazwyczaj nosimy ją w portfelu, czasami pożyczamy drugiej połówce – mężowi, żonie, dziewczynie lub chłopakowi. Banki zaliczają takich klientów do grupy osób podejmujących ryzyko finansowe, czyli właścicieli kart, którzy gubią je najczęściej.

Dlaczego karty znikają?

Badania mówią, że ponad 70% osób, którym przydarzyło się zgubienie karty, nie wie jak zachować się w takiej sytuacji. Dlaczego gubimy kartę?

– Kradzież,

– Zgubienie portfela – Polacy często trzymają wszystkie karty w jednym miejscu, co jest dość lekkomyślnym rozwiązaniem, gdyż w przypadku zagubienia portfela, znikają wszystkie dokumenty. Związek Banków Polskich apeluje, aby rozlokować umiejscowienie kart w różnych miejscach.

– Zapominalstwo – jak często zdarzało Ci się zapomnieć wziąć karty z bankomatu, lub zostawić ją na blacie pod urządzeniem? Dość powszechnym miejscem gubienia kart są też: miejsce pracy, kieszenie w ubraniach, urzędy, sklepy, itp.

Karta zniknęła i co dalej?

Najpierw zastanawiamy się czy iść na policję czy zadzwonić do banku? Jednak zarówno w jednym jak i drugim przypadku, instytucje będą zadawać pytania o numer zgubionej karty. W tym przypadku najlepszą obroną jest profilaktyka! Zrób zdjęcie swojej karty, zarówno od przodu, jak i od tyłu lub zapisz jej numer w notatkach w telefonie, tablecie czy na komputerze. Warto również dopisać do telefonicznej listy kontaktów numer alarmowy, pod który możesz zadzwonić w celu zastrzeżenia karty płatniczej. Dzięki temu unikniesz przykrych niespodzianek związanych z wypłaceniem środków finansowych przez niepożądana osobę. Będzie to niezwykle pomocne w przypadku kradzieży, gdyż złodzieje często wypłacają środki finansowe z najbliższego bankomatu. Zawodowcy mogą poradzić sobie nawet z nieznajomością PINu, a niektórzy zrobią zakupy na Twój rachunek w pobliskim sklepie.

Odpowiedzialność leży po stronie banku i klienta

Polskie prawo mówi, że odpowiedzialność za zdarzenie jest dzielona między bank, który wydał zgubioną kartę a jej właściciela. Kiedy ktoś wypłaci z Twojego konta kwotę do 150 euro, sam pokrywasz szkody, jeśli jednak kwota ta jest wyższa – bank wypłaca zadośćuczynienie w wysokości skradzionej sumy. Ostatnia opcja jest objęta dość ważnym warunkiem – bank zwróci pieniądze tylko wtedy, gdy nie doszło do lekkomyślnych błędów ze strony właściciela karty, takich jak pożyczenie jej obcym osobom lub pozostawienie w bankomacie, sklepie czy innym publicznym miejscu. Bank dokładnie sprawdzi wszystkie okoliczności sytuacji.

Jak możesz uniknąć kosztów?

Instytucje bankowe coraz częściej oferują klientom ubezpieczenia kart płatniczych, których koszt zazwyczaj nie przekracza 10-15 zł miesięcznie. Dzięki temu, bank wypłaci Ci odszkodowanie w razie kradzieży, jednak musisz mieć świadomość, że tutaj również obowiązuje szereg warunków i przepisów, które muszą być spełnione, aby bank wypłacił stosowne odszkodowanie, czyli np. w wyniku utraty karty poprzez nasze zapominalstwo, odszkodowanie nie może zostać wypłacone. Oczywiście każdy bank posiada własną umowę ubezpieczenia, stosowną do swojej oferty, jak i okoliczności. Warto więc czytać każdy dokument, który zamierzamy podpisać.

Uniwersalny numer do zastrzeżenia karty

Związek Banków Polskich uruchomił jeden uniwersalny numer, poprzez który możemy zastrzec kartę, w przypadku jej zgubienia/kradzieży:

+48 828 828 828

Jak pisze portal „zaradnyfinansowo.pl”:

„Póki co do systemu jednego numeru przystąpiło 20 banków, które w sumie mają 70% rynku kart płatniczych w naszym kraju. Co ciekawe – z takiej możliwości nie skorzystał mBank. Bank tłumaczy, że ma bardzo prosty, internetowy system zastrzegania karty. Rzeczywiście – w dobie smartfonów i bezprzewodowego Internetu, rozwiązanie mBanku może być równie skuteczne, jak infolinia.

Dzwoniąc pod podany numer automatyczna sekretarka poprosi nas o wskazanie, który bank wydał nam kartę. Wszystko działa bardzo sprawnie, ale uwaga – klienci Deutsche Banku muszą podawać pełną nazwę „Deutsche Bank PBC”, ponieważ system nie rozpoznaje samej frazy „Deutsche Bank””

W przypadku zgubienia karty wydanej przez mBank, należy się skontaktować pod numerem: 801 300 800 (mLinia).

Kiedy zgubisz cały portfel, pamiętaj o tym, aby jak najszybciej zastrzec swoje dokumenty, takie jak: prawo jazdy, dowód osobisty czy paszport. Potencjalny złodziej może wziąć kredyt na Twoje nazwisko!

Jak możesz zastrzec cenne dokumenty? Odwiedź stronę Związku Banków Polskich:

https://zbp.pl/dla-konsumentow/zastrzeganie-kart-i-dokumentow/zastrzeganie-dokumentow