Ile razy zdarzyło Ci się stwierdzić, że 24-godzinna doba to za mało? Lub spojrzeć na zegarek w pracy i zaobserwować, że minęły już 3 godziny, a Ty jeszcze nic nie zrobiłeś? Szef się denerwuje bo nie dotrzymujesz terminów, a frustracja spowodowana wiecznymi nadgodzinami sięga zenitu. Brzmi znajomo? W XXI wieku panująca moda na tzw. multitasking powoduje, że czasami robiąc wszystko, nie robimy nic. W społeczeństwie informacyjnym jesteśmy narażeni na wiele zewnętrznych bodźców, które odrywają nas od zadań i rozpraszają naszą uwagę. Jak zatem skutecznie zarządzać czasem? Przydatna może być technika Pomodoro, która polega na skupieniu uwagi na jednym zadaniu w określonym czasie.

Technika Pomodoro została stworzona w latach ’80 przez Francesco Cirillo. Nazwa „Pomodoro” z włoskiego oznacza… pomidor! Inicjator metody zainspirował się kuchennym czasomierzem, w kształcie pomidora, którego używał w czasie studiów.

 

DLACZEGO WARTO SPRÓBOWAĆ?

Przede wszystkim dlatego, że próbując nic nie tracisz. Technika Pomodoro pozwoli Ci na uporządkowaniu spraw, zadań w pracy oraz nadania im odpowiednich priorytetów. Metoda ta daje możliwość maksymalnego wykorzystania czasu, zdefiniowania „rozpraszaczy” i ich eliminacji, i przede wszystkim pozwala na zwiększenie efektywności w pracy. Poczucie spełnienia i satysfakcji z produktywnego dnia zwiększa naszą motywację do podejmowania nowych działań.

 

JAK KORZYSTAĆ Z TECHNIKI POMODORO?

  1. Przygotuj czasomierz.

Możesz ustawić budzik w telefonie na określone godziny, wykorzystać dostępne aplikacje lub wykorzystać tradycyjny kuchenny czasomierz.

  1. Stwórz listę zadań.

Zanim rozpoczniesz sesję stwórz listę zadań do wykonania w danym dniu. Skup się na konkretnych czynnościach. Staraj się duże cele dzielić na mniejsze części, aby ułatwić sobie ich wykonanie.

  1. Nadaj priorytety

Spójrz na swoją listę i zastanów się, które zadania są najważniejsze do zrealizowania. Uporządkuj je w kolejności od najważniejszych do mniej ważnych i w pierwszej kolejności skup się na tych, które znajdują się u góry listy.

  1. Ustaw czasomierz

Ustaw czasomierz na 25 min. W tym czasie skup całą swoją uwagę na konkretnej czynności. Presja czasu spowoduje, że będziesz pracować efektywniej. Jeśli wiesz, że danej czynności nie jesteś w stanie wykonać w czasie jednego pomodoro, spróbuj ją podzielić na mniejsze czynności.

  1. Co dalej?

Zdążyłeś? Super! Możesz odhaczyć zadanie z listy. Nie zdążyłeś? Dopisz to co zostało do listy.

  1. Powtórz 🙂 

Po 25 minutach skupienia należy Ci się 5 minut przerwy. W tym czasie możesz pozwolić sobie na relaks. Przejdź się po biurze, sprawdź maila czy wykonaj telefon. Pamiętaj, że w czasie przerwy powinieneś odpocząć, a nie zajmować się inną pracą! Powtórz pomodoro 4 razy (25+5+25+5+25+5+25) i zrób sobie dłuższą przerwę ok. 15-30 min. Następnie powtórz serię 🙂

JAK SOBIE POMÓC?

Przede wszystkim pozbądź się „rozpraszaczy”. Jeśli nie pracujesz na komputerze ani na telefonie wyłącz je, jeśli musisz – pozamykaj zakładki, które nie dotyczą Twojej pracy.

 

KORZYŚCI ZE STOSOWANIA TECHNIKI POMODORO

Dzięki stosowaniu techniki Pomodoro lepiej poznasz siebie i swój styl pracy. Nauczysz się rozpoznawać kiedy jesteś najbardziej efektywny, a kiedy lepiej skupić się na lżejszych zadaniach. Będziesz lepiej organizować swoją pracę przez co staniesz się efektywniejszy. Nauczysz się filtrować zadania i nadawać im odpowiednie priorytety, a także oceniać ile musisz poświęcić czasu na daną czynność.