Pogoda w ostatnich miesiącach roku nas nie rozpieszcza. Niskie temperatury i panujące infekcje wpływają nie tylko na naszą pracę czy życie osobiste, ale przede wszystkim na nasz budżet. Wysokie koszty leków w znaczącym stopniu go obciążają. Jak wzmocnić swoją odporność? Mamy na to 5 tanich sposobów. I choć wydają się być „oklepane” skutecznie chronią nas przed chorobami, a nasz portfel przed niespodziewanymi wydatkami.

  1. Zdrowa dieta

Nie bez powodu hasło to jest powtarzane przez wszystkich specjalistów. Dieta (podobnie sen) w znaczącym stopniu wpływa na nasz organizm. Niedobory witamin, za dużo tłuszczy i cukru obniżają naszą odporność. Zdrowe, zbilansowane posiłki wzbogacone o owoce i warzywa oraz regularne picie wody mogą zdziałać cuda. Należy pamiętać, aby nie zabrakło w naszej diecie wit. C, która znajduje się w cytrusach, brokułach, papryce czy porzeczkach, wit. B6 (banany, awokado, ryby), wit. E (orzechy, ryby) oraz wit. A (masło, mleko, ser, marchew). Zbilansowane posiłki wcale nie muszą być drogie. W sieci znajdziemy mnóstwo pomysłów na zdrowe i tanie dania.

  1. Odpowiedni ubiór

Jesienią najszybciej przeziębimy się przez źle dobrany strój do panujących warunków atmosferycznych. Warto zaopatrzyć się w ciepłą kurtkę. Pamiętajmy jednak, że „przegrzanie” organizmu również mu nie służy. Zbyt gruba warstwa ubrań powoduje, że ciało szybko się poci, a kontakt rozgrzanego organizmu z zimnym wiatrem może skutkować zwolnieniem lekarskim.

 

  1. Aktywność fizyczna

Sport pozwala nam nie tylko utrzymać zgrabną i szczupłą sylwetkę, ale również daje wiele prozdrowotnych benefitów. Przede wszystkim poprawia on naszą kondycję fizyczną, stajemy się silniejsi, szczuplejsi i zdrowsi. W trakcie ćwiczeń pozbywamy się toksyn zalegających w naszym organizmie, podnosi się ciśnienie krwi oraz temperatura organizmu, która jest nieprzyjazna dla bakterii i wirusów. Dodatkowo aktywność fizyczna redukuje nasz poziom stresu, wpływa korzystnie na jakość snu i poprawia humor. Uprawianie sportu – zwłaszcza na świeżym powietrzu – hartuje nasz organizm zapewniając nam lepszą odporność. Poza tym sport możemy uprawiać wszędzie! Nie potrzebujemy do tego drogich karnetów na siłownie. Ćwiczyć możemy w domu, na zewnątrz czy korzystając z bezpłatnych siłowni plenerowych.

  1. Sen

Nie od dziś wiadomo, że brak snu, jego ograniczenie lub zła jakość mają bezpośrednie przełożenie na funkcjonowanie naszego organizmu. Niewyspani jesteśmy markotni, łatwiej popadamy w złość i nie mamy siły nawet po filiżance kawy.  Zmęczenie i przewlekły stres powodują, że stajemy się bardziej podatni na wirusy i bakterie. Regularny sen i wypoczynek wspierają działania układu immunologicznego i dają siłę organizmowi do walki z infekcjami.

 

  1. Witamina D3

Witamina D3 zwana inaczej witaminą słońca jest jednym z ważniejszych elementów dla naszego organizmu. Odpowiedni poziom tego składnika korzystnie wpływa na nasz układ immunologiczny, ponieważ zwiększa produkcję przeciwciał o charakterze bakteriobójczym! Poza tym witamina słońca działa antydepresyjnie, wzmacnia mięśnie i zapobiega złamaniom. Warto, więc wyjść na spacer w słoneczny dzień i korzystać z darmowej kuracji witaminą D3.

 

Wzmocnienie odporności nie musi być kosztowne. Wystarczy poświęcić kilka chwil, a nasz organizm odwdzięczy się dobrym zdrowiem i odpornością na panujące infekcje.

 

Źródło:

https://portal.abczdrowie.pl/witamina-d-a-odpornosc

https://polki.pl/zdrowie/grypa-i-przeziebienie,domowe-sposoby-na-wzmocnienie-odpornosci-4-pomysly,10042110,artykul.html