W ferworze codziennych spraw zdarza się nam popełnić błędy, które mogą kosztować wiele czasu i nerwów. Jedną z takich pomyłek jest wpisanie złej cyfry podczas podawania numeru konta odbiorcy przy wysyłaniu przelewu za pośrednictwem bankowości internetowej. Kliknięcie przycisku “OK” w takim wypadku oznacza wysłanie pieniędzy zupełnie obcej osobie. Co możemy zrobić, jeśli wydamy dyspozycję przelewu do niewłaściwego odbiorcy?

Po pierwsze – zauważ błąd

Najważniejszym punktem w procesie “cofania” przelewu bankowego jest uświadomienie sobie zaistniałej pomyłki. Dzięki temu, możemy szybko i sprawnie podjąć działania prowadzące do odzyskania pieniędzy.

Po drugie – opcja “cofnięcia przelewu”                      

Niektóre banki oferują usługę cofnięcia transakcji w określonym czasie od jej wykonania. Przeszukaj ustawienia swojego profilu podłączonego do konta internetowego, jeśli znajdziesz podobną opcję – skorzystaj z niej jak najszybciej. Warto również zadzwonić na infolinię i zapytać konsultanta o dostępność usługi. Pamiętaj, że samodzielne “cofanie przelewu” może się odbyć tylko wtedy, gdy transakcja jest nadal oczekująca. W przypadku przeksięgowania wpłaty, sprawy znacznie się komplikują…

Po trzecie – a co jeśli wpłata została przeksięgowana?

Każdy transfer środków musi zostać zarejestrowany w Krajowej Izbie Rozliczeniowej. Jeśli Twoja dyspozycja przelewu nie została w niej jeszcze uwzględniona – bank może samodzielnie unieważnić proces. Jeśli jednak dyspozycja została przyjęta przez KIR, jedyną możliwością zatrzymania błędnego transferu środków jest wysłanie wniosku do Krajowej Izby Rozliczeń o anulowanie transakcji (zazwyczaj robi to bank w imieniu Klienta). Należy jednak pamiętać, że cała procedura jest bardzo skomplikowana i czasochłonna, a KIR może odmówić cofnięcia dyspozycji.

Po czwarte – ostatnia deska ratunku

W przypadku decyzji odmownej, pozostaje skorzystać z regulacji prawnej dostępnej w Kodeksie cywilnym (art. 405-414) zwanej “bezpodstawnym wzbogaceniem”. Błędny przelew zalicza się do nieuzasadnionej korzyści majątkowej uzyskanej kosztem poszkodowanej osoby. Bank może zlokalizować odbiorcę (nawet jeśli jest Klientem innego banku) i w Twoim imieniu wysłać prośbę o zwrot pieniędzy bezpośrednio do osoby, która je otrzymała lub do instytucji, w której posiada konto. Jeśli taka osoba odmówi zwrotu środków, najprawdopodobniej oznacza to wkroczenie na drogę sądową, co niestety wygeneruje dodatkowe koszty.

Jak się zabezpieczyć?

Niestety, nie wymyślono jeszcze mechanizmów ułatwiających Klientom systemu bankowości internetowej skuteczne i poprawne przepisywanie numeru konta odbiorcy. Można oczywiście skorzystać z tzw. “księgi adresów” lub “listy kontaktów” i dodać odbiorcę do profilu przypisanego do naszego konta. Dodanie odbiorcy do takiej listy pozwala na kilkukrotną weryfikację i możliwość edytowania danych zanim wyślemy przelew. Jednakże, warto pamiętać, że zanim zdecydujemy się wydać dyspozycję przelewu, należy zawsze kilkukrotnie sprawdzić numer konta odbiorcy.

 

Źrodła:
https://natemat.pl/236665,jak-cofnac-przelew-bankowy-nie-bedzie-latwo-ale-jest-to-mozliwe
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Czy-mozna-cofnac-przelew-3075314.html